4. Van vraag naar ontwikkelactiviteit(en)

 

Als je je vraag scherp hebt geformuleerd en je weet wat voor type leervraag het is, dan kun je de volgende stap zetten. Want hoe pak je het verder aan, wat zijn ontwikkelactiviteiten die passen bij je vraag? Hoe kun je je werk als leersituatie gebruiken bijvoorbeeld? En hoe help je jezelf om tijd vrij te maken voor reflectie en leren?

Het begint met een plan

Het helpt om een plan te maken. Dat hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Het gaat erom dat je met jezelf afspraken maakt over wat je gaat doen, dat kunnen ook kleine leeractiviteiten zijn. Vaak helpt het om meerdere leeractiviteiten te kiezen voor je leervraag; kies ook altijd een leeractiviteit die te maken heeft met toepassing in je werk. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van een boek over een voor jou nieuwe methodiek, het bespreken van je vragen daarover met een ervaren collega / een intervisiegroep en het experimenteren met die aanpak in de praktijk. Zo ontstaat een keten van leeractiviteiten rond je vraagstuk.

Om te bepalen wat passende en haalbare leeractiviteiten zijn kun je meerdere wegen bewandelen:

  • kijk bij de uitgewerkte casussen en voorbeeld-leervragen en laat je inspireren door de ontwikkelactiviteiten die daar kort en illustratief zijn uitgewerkt.
  • kijk bij het type leervraag dat bij jouw vraag past en de activiteiten die daarbij uitgewerkt zijn. Zitten daar vormen bij die jou aanspreken? 
  • kijk in de bibliotheek en zoek op de ‘tag’ die bij jou past: #samen, #oefenen #weten #onderzoeken #uitproberen #delen #onlineleren

 

Hulpvragen

Aan welk vraagstuk ga ik de komende tijd werken?
Wat gaat het mij opleveren?
Wat gaat het anderen (cliënten, bewoners, burgers, collega’s) opleveren?
Welke leeractiviteiten ga ik ondernemen?
Welk vast moment ga ik hiervoor reserveren?
Hoe ziet het eruit als ik mij dit vraagstuk eigen heb gemaakt? Wat doe ik anders dan nu?
Hoe ga ik mijzelf belonen?
Wat ga ik opnemen in mijn portfolio?

Job-aids

  1. Hoe ontwerp je een experiment?
  2. Hoe leer je elke dag iets nieuws?
  3. Hoe doe je een onderzoek in je praktijk?
  4. Hoe geef  je intervisie vorm?
  5. Hoe leer je van alles wat er online te vinden is?
  6. Hoe benut je je (online) netwerken?
  7. Hoe werk je al doen-denken-delend?
  8. Hoe verleid je collega’s om met je mee te doen?
  9. Hoe maak je een kleine verandering tot een succes?
  10. Hoe maak je een gewoonte van een voornemen?
  11. Hoe oogst je je opbrengsten?