2. Onderzoek je vraag

Tijd is schaars in je werk als sociaal werker. Daar zijn we ons allemaal zeer van bewust. Maar het loont echt om de vraag nog wat nauwkeuriger onder de loep te nemen. Vaak zit er een vraag onder de vraag. Het scherper je je vraag hebt, hoe passender zal je aanpak zijn. En daarmee levert je dat tijdwinst op en vast ook meer resultaat! 

Vergelijk deze twee vragen maar eens:

Welke methodieken zijn er om mensen aan het werk te zetten en te houden?

Hoe komt het toch dat iedereen enthousiast bijdraagt als ik er energie in stop en dat het niet lukt om het ook zonder mij vol te houden?

Hoe je je vraag formuleert bepaalt wat je gaat ondernemen om jezelf verder te ontwikkelen. Bij de eerste vraag duik je in een boek of ga je googlen en zoeken naar methodieken. Je vraagt wellicht een paar collega’s welke methodieken zij kennen. Bij de tweede vraag vraag je je wellicht af wat jij anders in je werk zou kunnen doen zodat jij niet de enige eigenaar bent van de casus.

 

Wat kun je doen om je eigenlijke vraag te achterhalen?

 

  • Vraag een collega of gebruik een intervisiegroep om je te bevragen op het vraagstuk in je werk. Welke vraag of vragen ziet jouw collega hierin?
  • Bekijk het overzicht van 4 typen vragen (dat vind je hier) en leg deze eens naast jouw vraagstuk. Welke type past het beste bij jouw situatie?
  • Ook kun je eens naar de competenties kijken die voor jouw rol van sociaal werker zijn beschreven. Bij welke competentie past jouw vraag? We hebben voor de 7 clusters van competenties voorbeeldvragen opgenomen. Kijk en laat je inspireren!