Oefening 9: Ontwikkel een DDDstrategie

De kracht van DDD is dat je uiteindelijk een groep mensen om je heen verzamelt waarmee je ervaringen uitwisselt en nieuwe inzichten ontwikkelt. Je zou het kunnen beschouwen als een soort werkplaats, waar je vakgenoten ontmoet en je ideeën en opvattingen toetst. En waar je wellicht zelfs samen aan ideeën en producten kunt werken. Om zo’n werkplaats te creëren is het van belang dat je laat zien waar jij mee bezig bent en nieuwsgierig naar bent. Hoe ga je dat doen?

Ik hoor je na al het werk van de afgelopen tijd denken… ‘wat ga ik nu delen in mijn netwerk?’. Dat is voor sommigen best een lastige vraag. De volgende drie strategieën kunnen je hierbij helpen.

1. Cureren van waardevolle bronnen

Content cureren is de kunst van het verzamelen van relevante content en dit toegankelijk maken voor je netwerk. De online wereld bestaat uit zo ontzettend veel blogs, tweets en artikelen. En het ene materiaal doet er meer toe dan het andere. Hoe fijn is het als iemand die goed thuis is in het thema een eerste selectie maakt? En daar ook nog een eigen mening aan toevoegt? Het is een relatief laagdrempelige manier van delen. Je deelt blogs, tools, onderzoek, nieuwtjes, opinie-artikelen, handleidingen, voorbeelden uit de praktijk, infographics en nog veel meer. Je leert er zelf veel van en je wordt zichtbaar binnen je netwerk. Wilfred Rubens is een voorbeeld in content cureren. Lees maar eens een paar blogs van zijn hand om daar een indruk van te krijgen.

2. Actief participeren

Online en offline zijn er allerlei ‘werkplaatsen’ te vinden waar je kunt aansluiten. En mee kunt doen in gesprekken. Misschien ben je al wel aangesloten bij een of meer groepen op LinkedIn? Je kunt besluiten om in zo’n groep actief te gaan participeren. Door te reageren op vragen van anderen, contact te leggen, zelf een vraag of voorstel te doen. Daarmee laat je zien wat je bezig houdt, waar je in je praktijk aan werkt, welke kennis en expertise je hebt. Naast een groep op LinkedIn, Facebook of Google+, kun je ook overwegen om actief mee te gaan doen in een MOOC. Een Massive Open Online Course. Je hebt dan wel een sociale MOOC nodig; een MOOC waarin interactie en kennisuitwisseling tussen de deelnemers een belangrijk of zelfs centraal element is. Het fijne daarvan is dat je van start gaat met deelnemers die er allemaal fris in stappen.

3. Zelf publiceren, van ‘brainsnacks’ tot blog

Een derde strategie is zelf publiceren. Laten zien waar je mee bezig bent middels tweets, blogs, video’s. Ik vind het een fijne manier, omdat schrijven voor mij een goede vorm van reflecteren en leren is. Een praktijkervaring, tool of boekbespreking schrijven levert mij altijd wel nieuwe ideeën en inzichten op. Het vraagt wel meer lef dan de eerdere twee strategieën. Het vraagt om de schroom voorbij te gaan en de vaardigheden om je eigen gedachtes/werk/vraagstukken/successen te expliciteren. Je treedt meer naar buiten, je laat meer van jezelf zien. En dat wil je op zo’n manier doen dat het geen borstklopperij wordt, maar een vorm van kennisdelen.

Vanuit dit delen ontstaat leren en de verdieping:

  • Het delen dwing je tot expliciteren en daardoor krijg je zelf al nieuwe inzichten, de waarde van reflectie
  • Door het delen krijg je reacties van anderen waar jij mee verder kunt, waarde van de dialoog
  • Door het delen gaan anderen verder op jouw materiaal/vragen, de waarde van het collectieve proces

Alle drie de strategieën helpen je om online actief en zichtbaar te worden. Als je niet zichtbaar bent, kun je niet gevonden worden door anderen. Je weet niet altijd wie met vergelijkbare vraagstukken bezig zijn; door jezelf online zichtbaar te maken kun je wel gevonden worden!

De kunst is om zo’n strategie zo te hanteren dat je eigen ontwikkeling centraal blijft staan. Vertrouw er maar op dat je door vanuit een lerend perspectief online actief te zijn, je je zichtbaarheid vergroot. Deel die online bronnen die je zelf ook echt interessant vindt. Neem deel aan een LinkedIn groep of MOOC die voor jou ook echt waardevol is. Die jij ook echt kunt verbinden aan jouw werkpraktijk en de vraagstukken die je daarin tegenkomt. En blog en vlog over die thema’s die jou echt aan het hart gaan en waar jij je kennis op wilt expliciteren. Om van te leren.

Oefening: Kies een strategie en werk deze voor jezelf eens uit

Alle drie de strategieën helpen je om online actief en zichtbaar te worden. Als je niet zichtbaar bent, kun je niet gevonden worden door anderen. Je weet niet altijd wie met vergelijkbare vraagstukken bezig zijn; door jezelf online zichtbaar te maken kun je wel gevonden worden!

De kunst is om zo’n strategie zo te hanteren dat je eigen ontwikkeling centraal blijft staan. Vertrouw er maar op dat je door vanuit een lerend perspectief online actief te zijn, je je zichtbaarheid vergroot. Deel die online bronnen die je zelf ook echt interessant vindt. Neem deel aan een LinkedIn groep of MOOC die voor jou ook echt waardevol is. Die jij ook echt kunt verbinden aan jouw werkpraktijk en de vraagstukken die je daarin tegenkomt. En blog en vlog over die thema’s die jou echt aan het hart gaan en waar jij je kennis op wilt expliciteren. Om van te leren.

Welke strategie past jou? Welke spreekt je aan? Maak een keuze. Pak een vel papier en wat stiften. En maak de strategie nu heel praktisch.

Strategie Hulpvragen
Content cureren
  • Welke online kanalen ga je gebruiken om de online wereld te scannen op interessante bronnen?
  • Wie ga je volgen?Hoe vaak en wanneer kijk je? Hoe zorg je dat je een artikel of blog ook echt even de aandacht kan geven die het verdient?
  • Hoe kun je voor jezelf een archiefje aanleggen met deze bronnen? Soms ook voor later gebruik? (Oriënteer je eens op tools als Diigo, Pinterest en Pocket).
  • Hoe ga je dat wat je tegenkomt gebruiken in je eigen praktijk? Voor jouw professionalisering?
  • Welk online kanaal of kanalen gebruik je om de bronnen met je netwerk te delen?
  • Hoe vaak wil je iets kunnen delen?
  • Hoe krijg je zicht op wat je netwerk waardeert?
Actief participeren

 

  • Welke community, Twitterchat of MOOC sluit aan bij jouw interesse? Neem echt even de tijd je erin te verdiepen. En neem dan een besluit.
  • Wat voor mensen zijn ook aangesloten? Wie zitten er ‘achter’ een bepaalde vraag of discussie?
  • Waar zie je een haakje om bij aan te sluiten? Om op te reageren? Met welke frequentie of intensiteit wil je participeren? Hoe ga je dit zo organiseren dat je er aan denkt en dat je het ook doet?
  • Wat wil je dat het je minstens oplevert? In een week? Na een maand? Denk zowel inhoudelijk als procesmatig.
  • Wat is voor jou een goede manier om zicht te houden op behaalde resultaten, hoe klein ook?
Online publiceren
  • Welke vorm kies je? Bloggen, Tweeten, Video, Podcast?
  • Brainstorm. Als je denkt vanuit je focus, wat zijn dan 10 tot 15 thema’s waar je wel wat over zou willen publiceren? Of wat zijn 10 tot 15 vragen die je wel wilt beantwoorden?
  • Welke online plek ga je gebruiken? En hoe zorg je dat je netwerk weet dat je op die plek actief bent? Welke combinatie van tools kan dan effectief zijn?
  • Bepaal een ritme: hoe vaak en wanneer ga je iets publiceren?
  • Hoe ga je zo publiceren dat je netwerk zich uitgenodigd voelt om te reageren?
  • Hoe hou je zicht op reacties, likes, retweets, enzovoort?
  • Wanneer ben jij tevreden over je acties? Als je twee goede inhoudelijke reacties hebt gekregen op een blog? Als de groep die jou volgt op YouTube groeit? Als …?

 

 

 

 

Tijdsinvestering

Het kiezen en ontwikkelen van een eigen strategie kost je ongeveer een dagdeel. Het uitproberen en bijstellen is een doorgaand proces, dat is DDD! Probeer je hiervoor aan de afspraak te houden die je eerder met jezelf hebt gemaakt.

Meer lezen?