Oefening 7: In de kennisflow van je netwerk komen

Je hebt nu een lijstje namen op papier. En je weet ze online te vinden. Interessant is om ze beter te leren kennen, te ‘zien’ wat hen bezighoudt en hoe hun inhoudelijke verhaallijn zich ontwikkelt. Door daar af en toe bij aan te sluiten, op te reageren, vragen over te stellen, aan toe te voegen en haakjes te maken met je eigen verhaal, werk je aan een online relatie. Zo stap je als het ware in de kennisflow van je netwerk.

Wellicht herken je de volgende situatie: Je krijgt een mailtje van iemand die onderzoek doet naar iets en nu op zoek is naar wat goede voorbeelden uit organisaties en waardevolle bronnen om zich in te verdiepen. Hierop goed reageren vraagt wel even wat van je. Wat doe je? We zijn over het algemeen geneigd hier voor te gaan zitten als we de persoon die het vraagt enigszins kennen. Als je er al wat relatie mee hebt. Herkenbaar?

Dit voorbeeld laat ons zien hoe belangrijk het is om eerst relatie op te bouwen alvorens vragen te stellen. John Stepper spreekt wel van het belang van ‘generosity’ in relatievorming: wees genereus in het delen van kennis. En wees er op gerust dat jij op een gegeven moment waarde zult ondervinden van jouw netwerk. Hoe genereus ben jij? Hier is een leuke test om dit uit te vinden: http://workingoutloud.com/blog/the-generosity-test

Hoe houd je vervolgens bij wat er in je netwerk gebeurt? Er zijn handige tools beschikbaar om je netwerk te volgen. Dan hoef je niet zelf te bedenken dat je weer eens op de blog van Henk en Ans moet gaan kijken. Want dat vergeet je. Of schiet erbij in. Maar dat doen deze tools voor je.

Oefening: Kies je tool en richt deze in

Je keuze voor een tool hangt af van de plek waar jouw online netwerk zich bevindt. Is dat op Twitter, dan zijn Hootsuite of Tweetdeck geschikte tools om te gebruiken.

Bestaat je netwerk grotendeels uit bloggers, dan is het handig om een RSS reader te gaan gebruiken zoals Feedly of Netvibes. Heb je je netwerk met name op LinkedIn dan ben je aangewezen op LinkedIn zelf en kan het slim zijn om wat tijd te investeren in het leren kennen van de werking van LinkedIn.

Op vlogs op Youtube kun je je abonneren zodat je een seintje krijgt als er een nieuw vlog is.

Van al deze tools vind je hier handouts. Die helpen je op weg bij het installeren van de tool en het toevoegen van je huidige netwerk. Ook lees je daarin tips en tricks over het gebruik van de tool.

Tijdsinvestering

Met het kiezen, inrichten en leren gebruiken van een voor jou geschikte tool ben je zeker twee uur bezig. Vervolgens kun je een DDDgewoonte ontwikkelen die niet meer dan een half uur per dag kost.

Meer lezen?

Toolset klaar? Je bent er bijna..

Want de kunst is nu om te zorgen dat je wel regelmatig naar Hootsuite, Tweetdeck, LinkedIn of Feedly gaat. Om daar te kijken wat er gebeurt in je netwerk. En daarop aan te haken. Hier komt het ontwikkelen van een DDDgewoonte weer om de hoek kijken. Want het gebruik van deze tools gaat werken als ze onderdeel worden van je dagelijkse werkritme. Zoals je nu vast en zeker al vrij snel op een dag naar je email kijkt, zo zou je dit ook kunnen gaan doen voor deze nieuwe tool(s).

Wat is een geschikt moment op de dag waarop je deze nieuwe gewoonte kunt toepassen? Stel dat je er elke dag 15 tot 30 minuten voor zou nemen, wanneer wil je dit doen? Gelijk aan het begin van de dag? Vlak voor de lunch of juist erna? Als je de ochtendklus achter de rug hebt waarin je met veel focus en aandacht hebt gewerkt? Na het tandenpoetsen? Eigenlijk maak je hier weer een contractje met jezelf. En misschien heb je het nodig om dit ergens voor jezelf op te schrijven, in te plannen, zichtbaar te maken. Doe dit dan. En kijk er eind van de week eens op terug: is je voornemen gelukt? Wat wil je aanpassen voor de volgende week?