Oefening 6. Netwerk in de startblokken

Je hebt je focus helder. Gedachte van DDD is dat je sterker wordt als je hierin samen met anderen optrekt. Door bij hen af te kijken, door reacties van anderen op jouw werk, door kennis en ervaring te bundelen en samen tot iets nieuws te komen. Om dit te bereiken is een krachtig online netwerk van groot belang.

Waar we voorheen spraken over ‘kennis in de hoofden’, hebben we het meer en meer over ‘kennis tussen de neuzen’. Je hebt als professional een bepaalde hoeveelheid kennis en vaardigheden, maar je grootste toegevoegde waarde zit in je netwerk. “Working more openly, collaboratively and helping to attract people to your ideas, requires new skills and a preparedness to be vulnerable.” Kennis is al snel verouderd. Antwoorden op vragen die je in de praktijk tegenkomt zijn steeds vaker te vinden in de collectieve intelligentie van een netwerk of community.

Sibrenne: “laat ik beginnen met een illustratie van de wijze waarop ik Doen Denken Delen heb gebruikt om beter te worden in ‘visueel communiceren’. Ik heb eerst een workshop gevolgd. Vervolgens zag ik in mijn werk allerlei oefenmomenten. Ik had na de workshop behoefte aan inspiratie en feedback. Ik ben begonnen met het volgen van de trainers bij wie ik de workshop heb gevolgd. Op Twitter, Facebook.  Vervolgens heb ik eens gekeken wie zij weer volgen. Ook ben ik een paar interessante boeken op het spoor gekomen. De auteurs opgezocht en ook hen volg ik. In de afgelopen tijd heb ik op deze manier een aardig netwerkje van ‘visueel communiceerders’ opgebouwd. Waarbij de volgende stap werd om iets verder te gaan dan ‘volgen’. Om zo voor mezelf ook feedback op mijn werk en ideeën te organiseren. Een Facebookgroep met mensen die in een vergelijkbaar schuitje zitten als ik, bleek daar een goede plek voor.”

Deze oefening helpt je om voor jouw focus ook zo’n soort beweging op gang te brengen. Je gaat de ‘wijde wereld’ betreden. Iets meer van jezelf laten zien. Spannend wel wellicht.

Oefening: Bouw je netwerk op rondom het thema waarop je sterker en zichtbaarder wilt worden

 

Stap 1.

Pak je focus erbij en verken vanuit je focus wie hier al actief op zijn. Geef jezelf een half uur om te Googlen en online rond te kijken.

Waar zitten mensen die voor jou waardevol kunnen zijn? Mensen die jou een stap verder kunnen helpen? Die zich met hetzelfde thema bezighouden en inspirerend voor je kunnen zijn? Wie kun je online volgen?

Wat je in dit half uur kan doen:

  • Ga na welke hashtags op Twitter actueel zijn. Welke twitteraars komen dan in beeld.
  • Duik eens in je boekenkast. En zoek online naar de auteurs van boeken die jou aanspreken.
  • Onderzoek wie deze auteurs weer in hun Twitternetwerk hebben.
  • Wellicht ken je vakgenoten, professionals die zich ook met het thema bezighouden. Hoe en waar zijn zij zichtbaar online?
  • En een vierde manier om mensen op het spoor te komen die interessant kunnen zijn om te volgen, is het bekijken of meedoen aan een MOOC. Kijk eens bij Coursera bijvoorbeeld.

 

Tijdsinvestering

Het opbouwen van je online netwerk is een voortgaand proces dat nooit stopt. Maar reken voor deze oefening op een tijdsinvestering van 5 dagen een half uur per dag.

Meer lezen?

 

Stap 2.

Voeg toe. Je netwerk rondom je inhoudelijke focus staat in de startblokken. Alleen weten deze mensen nog niet dat jij er bent en dat jij ook in het thema geïnteresseerd bent. Wat te doen? Een laagdrempelige manier om actief te worden in dit netwerk is om een reactie te geven op iets wat je hebt gezien en wat je interessant vindt. Een waardevolle tweet, een goede blog of een artikel dat je aan het denken hebt gezet. Dit heb je al gedaan bij de oefeningen 2 en 3. Nu leggen we de aandacht meer bij mensen rond je inhoudelijke focus.

Wat kun je nu doen?

  • Kies de komende 5 dagen 1 tweet, video, vlog, blog of artikel dat je aanspreekt vanuit je inhoudelijke focus.
  • Ga na welke betekenis dit voor jou heeft. Wat vind je ervan? Wat herken je? Wat niet? Welke vraag roept het bij je op? Wat zou jij aan deze bron kunnen ‘toevoegen’?
  • Formuleer je reactie, passend bij het online medium dat je gebruikt (e.g. een tweet, een reactie op een blog, een reactie op LinkedIn) en stuur deze aan je netwerk.

 

Tip: je online netwerk zal gaan groeien. En daarmee ook je plek in dat netwerk. Misschien krijg je op je eerste berichtje niet gelijk 5 likes, maar je zult zien dat je zichtbaarheid toeneemt en dat de inhoud van de interactie ook verandert. Hou, zeker in het begin, eens bij wie er in je netwerk zitten. Gewoon een lijstje met namen op papier. En kijk eens hoe zich dit ontwikkelt, krijg je nieuwe volgers, breidt jouw lijstje van mensen die jij gaat volgen zich uit?