Oefening 3: Durf te delen

DDD is een manier van leren maar ook een manier van profileren en positioneren. De thema’s en de vragen waarmee jij je zichtbaar maakt versterken en bepalen mede je professionele identiteit. In verschillende experimenten met DDD hebben we gemerkt dat veel professionals twijfelen over die professionele identiteit en angst hebben om met name te delen: wie ben ik eigenlijk? Heb ik wel iets te melden dat voor anderen interessant is? Kan ik wel iets delen dat niet af is? Wie leest het allemaal wat ik online zet?

Het is heel spannend om ‘zomaar’ updates te plaatsen op sociale netwerken als je dat nog nooit hebt gedaan. Je krijgt wellicht het gevoel dat de hele wereld jouw berichten nu kan lezen en dat ze nooit meer verdwijnen. Het kan helpen als je meer begrijpt waar jouw berichten blijven en wat je er zelf aan kunt doen.

Facebook, Instagram en LinkedIn geven je wat hulp: jij bepaalt zelf met wie je verbonden wilt zijn. Facebook heeft ook privacy-instellingen waarin je kunt aangeven of vrienden van jouw vrienden al of niet jouw berichten mogen zien als je vrienden die ‘liken’.

Bij LinkedIn kunnen connecties van jouw connecties updates zien die jij geplaatst hebt. Een update kan daardoor zomaar 1.000 keer bekeken worden. Dat geeft je een groot bereik.

Ook bij Twitter kun je een privé-account aanmaken, het nadeel daarvan is dat je moeilijk gevonden kunt worden door mogelijk voor jou interessante, maar nu nog onbekende, professionals.  Maar je hebt de keus!

Hier kun je het verslag lezen van een groep professionals die in een twitterchatsessie hun ervaringen, twijfels en vragen deelden.

Online zichtbaar durven zijn

Misschien een open deur, maar het is een kwestie van gewoon beginnen. Misschien eerst als een “moetje”: wanneer en hoe vaak ga ik delen van wat ik doe, leer, vraag? Maar zo bouw je succeservaringen op, ervaar je welke reacties je krijgt en wanneer, en hopelijk ga je op deze manier plezier te krijgen in het participeren in online sociale netwerken.

Hoe pak je dat aan?

Stap 1.

Vind je het heel spannend om iets te gaan delen? Je kunt je privacy-instellingen zo instellen dat eerst alleen jouw connecties je updates zien. Maar de klik op de knop “delen” blijft een spannende……

Tijdsinvestering

Je bent de komende week op in elk geval 1 sociaal platform actief om je 5 gekozen connecties te volgen, hun updates te bekijken en/of te lezen en daar op te reageren. Het verdient aanbeveling om dit bijvoorbeeld op een dagelijks vast moment vol aandacht te doen.

Stap 2.

Je bent jezelf al zichtbaar aan het maken door tweets, blogs, updates, podcasts, artikelen, vlogs van de 5 gekozen connecties die je intensief bent gaan volgen actief te liken of retweeten.

De volgende stap is dat je daar iets aan toevoegt: een vraag, een element wat je speciaal aanspreekt, een bedankje voor het delen, een naam van iemand (@….) uit je netwerk van wie je denkt dat dit ook voor hem/haar interessant is. Doe dit de komende week in elk geval een paar keer per dag en kijk wat er gebeurt. Schrijf op wat updates zijn die een reactie terugkregen. Wat maakte dat deze een reactie uitlokten?